Tehlikeli madde taşımacılığı
Tehlikeli Madde Taşımacılığı
Günümüzde tehlikeli maddelerin birçok sektörde kullanılmasına ve gelişen teknoloji ile birlikte bu kapsamda artan ulaştırma faaliyetlerine bağlı olarak tehlikeli yüklerin yer değiştirmesine olan ihtiyaçta aynı oranda artmış ve bunun sonucunda ise canlılar ve çevre üzerinde onarılamaz etkiler bırakan büyük kazalar ve yıllarca etkisi silinemeyen kirlilikler meydana gelmiştir. Üretimi ve günlük hayatı sürdürmek için kullanılan maddelerin yanı sıra özellikle gelişen kentlerde ve endüstriyel tesislerde ortaya çıkan atıkların da yeniden değerlendirilmek, imha edilmek veya depolanmak üzere taşınması, mevcut taşıma işlemlerinin önemini arttırmıştır. Bu nedenle ülkeler tehlikeli maddelerin taşınması ile ilgili olarak bir takım yasal düzenlemeleri hayata geçirmişlerdir. Bu düzenlemelere bağlı olarak başta karayolu olmak üzere demir, deniz ve havayolu ulaşım modlarında uyulacak yöntem ve esaslar belirlenmiştir.
Taşıma sırasında uyulması gereken kurallar, taşıtların ve taşıma kaplarının özellikleri ile bu tür maddeleri taşıyan araçları kullanan sürücülerin eğitimleri ve sertifikalandırılması 30 Eylül 1957 tarihinde Cenevre'de imzalanan ve 29 Ocak 1968'de yürürlüğe giren "ADR Konvansiyonu (Anlaşması) - Tehlikeli Maddelerin Uluslararası Karayolu ile Taşınması Hakkında Avrupa Sözleşmesi" ile hükme bağlanmıştır.
Ülkemizde tehlikeli madde taşımacılığını düzenlemek adına çıkarılan “Tehlikeli Maddelerin Karayolu İle Taşınması Hakkındaki Yönetmelik” 01.01.2011 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmeliğe göre, yanıcı, yakıcı ve tehlikeli atıklar gibi tehlikeli maddelerin uluslararası taşımasını
yapan sürücülerin ADR sertifikasına sahip olmaları gerekir.
Tehlikeli maddeler fiziksel ve kimyasal yapı ve nitelikleri bakımından;
- Patlayıcı maddeler
- Parlayıcı maddeler,
- Yanıcı maddeler,
- Yakıcı maddeler,
- Kendi kendine yanan veya kolayca ateş alan maddeler,
- Zehirli maddeler,
- Radyoaktif maddeler,
olmak üzere sınıflandırılırlar.
Tehlikeli maddeler fiziksel, kimyasal ve yapı özelliklerine ve o maddeden neden olabileceği tehlikeler göre sınıflandırılmaktadır.
Buna göre ana (9) ve alt sınıflarla birlikte toplam 13 tehlike madde sınıfı bulunmaktadır.
Tehlike Madde Sınıfları
1.
Patlayıcı Madde ve Nesneler
2.
Gazlar
3.
Yanıcı Sıvı Maddeler
4.1.
Yanıcı Katı Maddeler
4.2.
Kendi Kendine Yanan Maddeler
4.3.
Su ile temas halinde tehlikeli gazlar çıkaran maddeler
5.1.
Yakıcı (oksitleyici) Maddeler
5.2.
Organik Peroksitler
6.1.
Zehirli Maddeler
6.2.
Bulaşıcı Maddeler
7.
Radyoaktif Maddeler
8.
Aşındırıcı/ Asidik Maddeler
9.
Farklı Tehlikeleri olan Madde ve Nesneler
Tehlikeli maddelerin yüklenmesi, boşaltılması ve taşınmaları sırasında trafik güvenliğini sağlamak üzere bunları taşıtan ve taşıyanların aşağıdaki usul ve şartlara uymaları zorunludur.
·
Taşınan maddeler, niteliklerine göre tehlikesizce taşınmaları için gerekli şekilde ambalajlanmalıdır.
·
Radyoaktif maddelerin yüklenmesi, boşaltılması ve taşınabilmesi için ayrıca Atom Enerjisi Komisyonundan izin alınması mecburidir.
·
Elektrik donatımları kısa devre, kontak yapmayacak ve kıvılcım meydana getirmeyecek şekilde düzenlenmiş ve izole edilmiş olacaktır.
·
Sürücünün kolayca kullanabileceği yerde iki yangın söndürme cihazı bulundurulacaktır.
·
Park etme durumunda araç sürücüsü veya bir başkası tarafından devamlı gözetlenecektir.
·
Yerleşim yerleri dışındaki karayollarında tehlikeli madde taşıyan araç diğer araçlarla arasında en az 50 metre mesafe bırakarak seyir edecektir. Duraklamalarda bu mesafe 20 metreden az olmayacaktır.
·
Yükleme ve boşaltma sırasında motor çalışır durumda olmayacaktır.
·
Tehlikeli madde taşıyan araçlar
- Yerleşim yerlerinde en çok 30 km/s
- Yerleşim yerleri dışında en çok 50 km/s
- Otoyollarda en çok 60 km/s hızla seyredebilir.
·
Taşınan maddeler, niteliklerine göre tehlikesizce taşınmaları için gerekli şekilde ambalajlanmalıdır.
·
Ambalajlarının bozulmaması, patlayıcı madde bulunan kapların sarsılmaması, yüksekten düşürülmemesi, yuvarlanmaması, kaymaması ve sürüklenmemesi için gerekli tedbirler alınmalıdır.
·
Tehlike yaratacak derecede ambalajı bozulan ve zedelenen tehlikeli maddeler yüklenmemeli, böyle bir durumda, ayıklama yapılarak gerekli tedbirler alınmadan yola devam edilmemelidir.
·
Patlayıcı, yanıcı ve yakıcı olanlarla kolayca ve kendi kendine ateş alan maddelerin yüklenmesi ve boşaltılması sırasında, bulundukları yere 30 metre mesafe içinde sigara ve benzerleri içilmeyecek, kibrit, çakmak, aydınlatma cihazı ve benzeri gibi alev ve kıvılcım çıkaran aletler kullanılmayacak, araçların içinde 6 voltu geçmeyen pilli fener dışındaki aydınlatma cihazları ile girilmeyecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Ana Sayfa
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder